Etter at du har mottatt produktet, anbefaler vi at du så snart som mulig undersøker om det stemmer med bestillingsbekreftelsen, og om det er skadet eller har mangler.

Reklamasjonsrett

Dersom det oppdages en feil eller mangel ved produktet, må du gi melding til selgeren innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Reklamasjonsfristen er uansett aldri kortere enn to måneder fra du oppdaget mangelen. Den totale reklamasjonsfristen er to år fra du mottok varen. Dersom varen eller dens deler er ment å vare vesentlig lenger ved vanlig bruk, gjelder en frist på fem år. Reklamasjonsretten bortfaller dersom du ikke reklamerer innen disse fristene.

Meldinger om feil eller mangler kan sendes til selgeren via «Min side» på din brukerkonto, knyttet til den aktuelle ordren, eller via vårt kontaktskjema på nettsiden. Av hensyn til dokumentasjon anbefales det at reklamasjoner alltid sendes skriftlig.

Du vil motta en bekreftelse på mottatt reklamasjon via e-post, inkludert et referansenummer. I bekreftelsen vil det fremgå om det gjelder spesielle krav til returhåndtering (f.eks. antistatisk emballasje eller retur direkte til produsent).

Dine rettigheter ved mangler

Hvis produktet har en mangel som ikke skyldes deg og du har reklamert rettidig, har du etter forbrukerkjøpsloven kapittel 6 rett til å:

  • Holde tilbake hele eller deler av kjøpesummen (dersom den ikke er betalt)

  • Kreve retting eller omlevering

  • Kreve prisavslag

  • Kreve erstatning

  • Heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig
    (Merk: Ved heving må varen normalt returneres i samme stand og mengde)

Dersom det viser seg at produktet ikke har noen mangel etter gjeldende forbrukerlovgivning, kan selgeren kreve betaling for nødvendige undersøkelser, samt eventuell reparasjon dersom du på forhånd er blitt informert om at slike kostnader påløper.

Dersom du på eget initiativ forsøker å utbedre mangelen uten avtale med selger, dekkes ikke kostnadene av selger.

Selgeren forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom det viser seg at det ikke foreligger en mangel etter gjeldende regelverk.

Godkjente reklamasjoner gir deg rett til å få dekket returkostnader fra oss.

Garanti

Garantier som tilbys gjelder kun fabrikk- eller produksjonsfeil, og dekker ikke skader som følge av feil bruk, uhell eller endringer/oppgraderinger gjort av kjøperen selv.

Kvittering fungerer som garantibevis. Garantien kommer i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter forbrukerkjøpsloven.

Retur og service

Dersom produktet skal returneres til servicepartner, vil du få beskjed om fremgangsmåten. For varer som er solgt av tredjeparts selgere (Partnere) via authorized.no, må du kontakte den aktuelle selgeren via “Min side” for veiledning.

Dersom du har slettet din brukerkonto, slettes også kjøpshistorikken din. Vi anbefaler derfor at du lagrer kvitteringer, da disse er nødvendige for eventuell reklamasjon eller garantihenvendelse. Dersom reklamasjon skal behandles etter kontosletting, må en ny konto opprettes.